Industria de marketing beneficiaza de ajutorul oferit de inteligenta artificiala si de invatarea automata. Totusi, pentru o campanie de marketing reusita, aceste doua componente trebuie combinate cu analiza predictiva, o strategie de marketing esentiala pentru cei care isi doresc sa ajunga lideri de piata in domeniul lor.

Iata tot ce trebuie sa stii despre marketingul predictiv – ce inseamna, cum functioneaza, ce tool-uri foloseste si care sunt companiile care au implementat deja astfel de strategii de marketing.

Ce este marketingul predictiv?

Simplificat, marketingul predictiv este o tehnica de a genera vanzari folosind date pentru a determina care strategie de marketing are cele mai mare sanse de reusita. Tehnologia de marketing (MarTech) ajuta companiile sa adune informatii legate de business-ul lor, de clienti si de cifra de afaceri. Pe baza acestor date, este determinat un tipar de vanzari care promite maximizarea rezultatelor pe viitor.

Trebuie sa stii ca scopul unei strategii de marketing predictiv poate fi impartit in trei activitati:

  1. Identifica audienta tinta;
  1. Optimizeaza afacerea in vederea cresterii numarului de conversii;
  1. Genereaza mai mult venit.

Conform unui raport realizat de cei de la EverString, marketingul predictiv este o tehnica prin care se extrag si se organizeaza informatiile de la clientii deja existenti. Aceste date ofera un pattern si te ajuta sa anticipezi care este directia cea mai profitabila pentru afacerea ta.

Acelasi studiu a analizat modul in care antreprenorii vad marketingul predictiv si a oferit urmatoarea statistica:

  • 47% dintre organizatii studiaza conceptul indeaproape;
  • 25% folosesc cateva strategii de marketing predictiv;
  • 24% nu stiu ce inseamna aceasta strategie;
  • 2% folosesc exclusiv marketing predictiv.

Afacerile de dimensiuni mari folosesc marketing predictiv intr-un procent de 36% in timp ce afacerile medii dedica 20% din timpul lor acestei strategii, iar pentru businessurile mici, 33% reprezinta promovarea serviciilor oferite prin astfel de tehnici.

Cum functioneaza?

De fiecare data cand cineva iti acceseaza site-ul, lasa in urma multe date despre identitatea lui. Indiferent de device-ul folosit (laptop, mobil, tableta etc.), utilizatorii folosesc servicii de localizare si sunt, de cele mai multe ori, conectati prin aplicatii care au acces la varsta lor, la preferintele lor s.a.m.d.

Cu cat numarul de date colectate creste, cu atat este mai usor sa creezi portretul consumatorului tau. Cu toate acestea, pentru cei fara experienta in domeniu, datele voluminoase pot fi coplesitoare, motiv pentru care ajung sa apeleze la serviciile oferite de firme specializate in marketing predictiv.

In orice domeniu, exista afaceri de mica anvergura si afaceri cu foarte multa experienta in domeniu. Pana nu demult, businessurile mici urmau modelul oferit de cele de succes. Din acest punct de vedere, marketingul predictiv propune o noua strategie. Acesta ajuta organizatiile mici sa isi atinga potentialul promovandu-se in locul si momentul potrivit.

Marekting predictiv in Romania

Prima firma de targetare predictiv comportamentala (PBT) a fost Httpool Behavioral, urmata de Behavia. Ambele foloseau tehnologia nugg.ad, prima platforma de targetare din Europa, cu clienti din Germania, Polonia s.a.m.d.

Targetarea predictiv comportamentala a fost doar inceputul marketingul predictiv, o strategie care foloseste inteligenta artificiala, si mai exact partea de machine learning (invatare automata), pentru a atrage mai multi clienti si a genera mai multi bani online.

Rezultatul pentru afacerile online consta in cresterea numarului de conversii, deci a venitului online. Pentru ca AI prezice comportamentul consumatorului, le poate oferi acestora informatii despre produsele pe care doresc sa le achizitioneze, toate acestea fiind bazate pe date adunate in trecut.

In acest proces, machine learning (invatare automata) joaca un rol vital. De exemplu, daca cineva cauta o masina de spalat, browser-ul lui va retine aceasta expresie si ii va oferi reclame pentru masini de spalat pe diferite platforme. Mai mult de atat, va oferi reclame pentru produse din categoria de electronice pentru casa, avand in vedere ca cele mai multe cautari pentru masini de spalat sunt facute de cei care s-au mutat intr-o locuinta noua.

Astfel, cuvintele cheie sunt conectate cu categoriile de produse, dar si cu profilul cumparatorului. Aceste date iti spune cine cumpara un anumit produs, dar si care este motivul din spatele achizitiei. Avand acces la aceste informatii, nu iti mai ramane decat sa iti promovezi produsul astfel incat sa ii ofere cumparatorului raspunsul pe care il cauta.

Ce tool-uri poti folosi?

Pentru multi, este clar ca marketingul predictiv este viitorul industriei de e-commerce. De aceea, au aparut deja foarte multe tool-uri menite sa sprijine marketingul predictiv. Acestea analizeaza audienta din punct de vedere comportamental, anticipeaza nevoile acesteia si duce la cresterea numarului de rata per click. Totodata, ofera informatii aditionale despre locatia audientei, varsta, sex, interese si altele.

Astfel, daca vrei sa introduci advertisingul predictiv, ai la dispozitie o multime de instrumente pe care le poti folosi. Iata cateva dintre acestea!

  • Facebook Similar Audience – acest tool a fost lansat in luna mai a anului 2020 si face parte din programul Facebook de a ajuta business-urile sa supravietuiasca in timpul pandemiei de coronavirus. Daca vrei sa afli mai multe despre cum poti utiliza acest tool, iti recomandam acest articol, unde vei gasi toate informatiile de care ai nevoie.
  • Google Lookalike Audience – pe baza unui algoritm, cei de la Google iti ofera informatii despre un grup de utilizatori care se incadreaza in criteriile care definesc audienta pe care o ai deja. Astfel, poti alege ca serviciile tale sa fie afisate direct celor care au potentialul de a fi interesati de ele.
  • YouTube Audience – sa iti cunosti mai bine audienta de pe YouTube te va ajuta sa creezi continut targetat special pentru aceasta. De aici poti afla cum sa faci mai multi bani din YouTube folosind informatiile din YouTube Analytics Audience.

Google si Facebook au adoptat o strategie similara. Folosind optiunea de Lookalike Audience, vei interactiona cu utilizatori care nu au interactionat pana acum cu brandul. Cu toate acestea, datele adunate despre ei demonstreaza ca au foarte multe in comun cu cei care deja te urmaresc sau care ti-au cumparat produsele. Astfel, iti cresc sansele de a gasi clienti noi pentru businessul tau.

Alte companii care ofera aceste servicii sunt Custora, 6sense, EverString, Leadspace sau Retention Science.

Cine foloseste marketing predictiv?

Daca te intrebi ce companii au apelat la marketing predictiv, raspunsul e simplu: mai toate. Datele adunate de inteligenta artificiala s-au dovedit extrem de eficiente in promovarea unei afaceri online, incat majoritatea firmelor recunoscute la nivel mondial folosesc strategii de marketing care implica tehnologia de analiza comportamentala. Iata cateva dintre ele!

  • Spotify;
  • LinkedIn;
  • Cartoon Network;
  • Twitter;
  • Netflix;
  • Facebook;
  • Match.com;
  • Oracle.

Acestea sunt doar cateva exemple, iar lista poate continua. Algoritmii genereaza organizatiilor date indispensabile, iar aceste informatii cresc eficienta, le ajuta sa isi cunoasca audienta mai bine si sa ofere servicii adaptate la nevoile clientilor. In cele din urma, o campanie de marketing predictiv poate determina care sunt liderii de piata intr-un anumit domeniu.

De pilda, Netflix, Spotify si Amazon inregistreaza istoricul fiecarui utilizator si are grija sa ii recomande acestuia exact tipul de continut care l-ar putea interesa. Astfel, aceste platforme reusesc sa isi pastreze userii pentru timp indelungat.

Ce inseamna targetarea predictiv comportamentala?

O parte importanta din marketingul predictiv este reprezentata de targetarea predictiv comportamentala (PBT). Aceasta tehnica te ajuta sa identifici care este audienta la care vrei sa ajungi si iti ofera toate resursele necesare pentru a interactiona cu aceasta.

Conform celor de la behavia.ro, aceasta „identifica utilizatorii din targetul vizat in functie de comportamentul acestora in mediul online si similitudinea acestuia cu cel al unui grup reprezentativ, pe care se face o cercetare continua. Targetarea comportamentala predictiva foloseste aceste informatii si livreaza reclamele unor grupuri definite de anumite caracteristici cum ar fi criteriile sociodemografice si interese ale grupurilor de clienti precum: electronice, locuinte, moda, mancare, sport, animale, interesele financiare etc.”

Cu alte cuvinte, PBT te poate ajuta sa interactionezi direct cu utilizatorii care au cel mai mare potential de a deveni clienti. Aceasta strategie te ajuta sa economisesti timp si bani investiti in campaniile clasice de marketing, promovandu-ti produsele sau serviciile direct la cei care ar putea fi interesati sa le cumpere.

Cum poti implementa aceasta strategie?

Marketingul predictiv ofera solutii adaptate pentru fiecare platforma. Iata cateva exemple!

  • Email – Daca cel care ti-a vizitat site-ul, s-a abonat la newletter-ul tau, strategia propusa de marketing predictiv este expedierea unui mail personalizat, in care sunt incluse produsele din categoria pe care acesta a accesat-o in magazinul tau online.
  • Web – Daca ai un magazin online, poti folosi tehnici de marketing productiv pentru a-ti convinge clientii sa exploreze pagini care i-ar putea interesa. Acestea pot implica adaugare unei categorii de tipul „Utilizatorii au mai vizitat si urmatoarele produse” sau „Recomandari similare”.
  • Mobil – tehnicile utilizate pentru cei care navigheaza pe mobil sunt asemanatoare cu cele folosite pentru web, insa acestea sunt optimizate pentru experienta mobile. Cu toate acestea, s-a observat ca marketingul predictiv pentru mobil este mult mai eficient avand in vedere ca majoritatea utilizatorilor folosesc telefonul mobil pentru a accesa diferite site-uri.

Se spune ca cea mai eficienta strategie de marketing este cea personalizata. Cu toate acestea, marketingul personalizat presupune sa ai o experienta destul de lunga in domeniu. Pana sa ajungi in acel punct, poti utiliza tehnici de marketing predictiv, menite sa te ajute sa ajungi la publicul tinta mai usor, sa atragi clienti noi si sa generezi mai multi bani online.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *