Una dintre cele mai eficiente strategii de marketing se numeste Pirate Metrics. Utilizat in industria de growth hacker marketing, acest concept presupune impartirea marketingului in mai multi factori constituenti, ocazie cu care este subliniat faptul ca destinul unei afaceri depinde de foarte multe aspecte.

Pirate Metrics este un concept inventat de Dave McClure in anul 2007 si poarta diferite denumiri. Una dintre acestea este AAARRR – acronimul principiilor care stau la baza acestei idei, despre care vei descoperi mai multe in acest articol. In anumite surse, vei gasi acest plan de marketing si sub denumirea de „pirate funnel”.

Numele de pirate a fost inspirat de acronimul AAARRR, care semana cu sunetul ascociat cu piratii. Coincidenta este foarte fericita avand in vedere ca Pirate Metrics este folosit in principal de hackerii din industria de growth marketing. Numele de funnel (tr. „palnie”) se trage din aranjarea piramidala a celor 6 concepte, imaginea obtinuta amintind de o palnie.

Cine este Dave McClure?

Dave McClure, cunoscut si ca „investitorul din Sillicon Valley”, este unul dintre fondatorii fondului de investitii 500 Startups. Experienta din aceasta companie, precum si cea acumulata cat era sef de marketing la PayPal, l-a transformat pe investitorul american intr-unul dintre exemplele la care antreprenorii se intorc de fiecare data.

Intr-un interviu acordat celor de la TheNextWeb, McClure ofera zece sfaturi pentru antreprenorii aflati la inceput de drum. Printre acestea, se numara si cateva referitoare la diferite strategii de marketing care garanteaza succesul atunci cand sunt efectuate corect. De pilda, el sfatuieste antreprenorii sa isi redirectioneze banii in trei parti: modalitati de a-ti imbunati produsul sau serviciile oferite, campanii de marketing si diferite metode pentru a atragerea clientilor.

Intrebat ce intelege prin marketing strategic, McClure a raspuns ca el pune accentul pe clienti si pe distribuirea resurselor, un element fundamental pentru Pirate Metrics. McClure nu uita nicio secunda faptul ca zona de marketing este in continua schimbare si ca este important sa tii pasul cu aceasta daca vrei sa ramai relevant pe piata. De aceea, a introdus conceptul de Pirate Metrics, cunoscut si ca AAARRR sau drept Pirate Funnel.

Ce inseamna AAARRR?

Cele 6 concepte care stau in spatele ideii de Pirate Metrics sunt: Awareness (tr. „vigilenta”), Acquisition (tr. „strangere de date”), Activation (tr. „dinamizare”), Retention (tr. „conservare”), Revenue (tr. „venituri”) si Refferal (tr. „recomandari”). In timp ce specialistii in marketing pun accentul pe primele trei concepte, un growth hacker este interesat de toate aceste aspecte.

Descopera, in cele ce urmeaza, ce trebuie sa stii despre acesti parametri si cum pot fi implentati in diferite strategii de marketing online!

Awareness – La cati oameni ajunge mesajul tau?

Partea de Awareness nu exista in schema orginala creata de Dave McClure si a fost adaugata de 10 ani mai tarziu de cei de la Growth Tribe, prima scoala online din Europa care se ocupa de growth hacking. Pentru a aduna vizualizari din partea noilor utilizatori, trebuie sa investesti in strategii de marketing din zona digitala, care sa-ti aduca vizibilitate.

Aquisition – Cat trafic aduna site-ul tau?

In aceasta parte, se pune accentul pe utilizatorii care ajung pe site-ul tau si raman acolo pentru mai mult timp. Pentru a satisface acest criteriu, este nevoie ca rata de respingere a website-ului sa fie cat mai mica.

Daca in primul parametru aveai nevoie de marketing digital, in acest punct va trebui sa iti actualizezi site-ul din punct de vedere SEO, optimizand landing page-ul, categoria de redirect, creand back linkuri eficiente s.a.

Activation – Cati utilizatori interactioneaza direct cu site-ul tau?

Trebuie sa stii ca toate aceste parti sunt interconectate – astfel, odata ce site-ul tau aduna trafic, trebuie sa iti faci audienta sa interactioneze direct cu acesta. Sa isi deschida un cont de client si, eventual, sa se aboneze la newsletterul pe care il trimiti in mod regulat.

Pe langa faptul ca trebuie sa oferi un user experience de calitate, este important sa le oferi utilizatorilor un moment in care isi dau seama ca au nevoie de serviciile sau de produsele de pe site-ul tau. Pentru a ajunge in acest punct, exista diferite strategii de marketing pe care le poti adopta.

De pilda, cei la Twitter au constatat ca un utilizator este mai predispus sa se intoarca pe aceasta platforma virtuala daca urmareste mai mult de 30 de conturi. Din acest motiv, au introdus un nou feature prin care utilizatorului ii sunt sugerate cele mai populare conturi de Twitter de pe platforma.

Intr-un mod asemanator au procedat si cei de la Dropbox, o companie recunoscuta pentru strategia de hacker marketing implementata. Cand au vazut ca utilizatorii care foloseau aplicatia pentru a salva un document erau si cei care se intorceau, au introdus o noua regula pe site-ul lor. De atunci, de fiecare data cand vrei sa iti creezi un cont pe Dropbox, esti obligat sa salvezi cel putin un fisier pentru a-ti confirma contul.

Retention – Cati dintre utilizatori se intorc la site-ul tau?

Iti doresti ca utilizatorii sa se intoarca la site-ul tau, sa isi creeze un cont, sa se aboneze la newsletter s.a.m.d. Pentru a indeplini aceste obiective, ai nevoie de un site optimizat, care sa ofere un user experience formidabil si care sa inspire incredere celui care il acceseaza.

Un studiu publicat de Harvard Business Review demonstreaza ca este de 25 de ori mai greu sa castigi un client nou decat sa pastrezi unul deja existent. Drept urmare, este important pentru businessul tau sa acorzi atentia si aspectului de Retention.

Revenue – Ce venituri aduna site-ul tau?

Atunci cand ai o afacere online, este important sa analizezi constant veniturile pe care le obtii din aceasta. Doar astfel vei sti daca planul de marketing pe care l-ai implementat este eficient si cum sa iti imbunatatesti strategia de promovare.

Refferal – Cati utilizatori recomanda site-ul tau altor persoane?

Una dintre cele mai eficiente strategii de marketing la care poti apela sunt recomandarile venite din partea clientilor tai. Aceasta tehnica poate fi realizata cu buget redus si este un aspect esential pentru brandingul afacerii tale.

Exemple de companii care au implementat acest plan de marketing sunt Hotmail si Dropbox. Cei de la Hotmail au adaugat un mesaj automat, inclus in fiecare mail trimis prin aplicatie, in care era stipulat: “Get a free e-mail account with HotMail. Sign-up now!” Cei de la Dropbox au oferit un spatiu de memorie suplimentar de 16GB utilizatorilor care recomandau platforma altor prieteni.

Daca inveti cum sa utilizezi corect Pirate Metrics si cum sa identifici aspectele AAARRR in strategia ta de marketing, vei descoperi o metoda simpla si eficienta de a-ti face cifra de venituri sa creasca. Totodata, vei afla in care zona trebuie sa investesti mai mult timp sau bani si pe ce anume trebuie sa te concentrezi pentru a castiga mai multi bani online.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *